logotyp

Když promluví zapalovací svíčka

Nepředpokládám, že by většina z vás byla vášnivými opravářemi, ovšem občas může nastat situace, kdy by jste docela rádi zjistili co na vašem stroji zlobí.
Je pochopitelné, že diagnostika poruch je spíše záležitostí přináležející odborníkům, nicméně existují způsoby, jak některé potíže odhalit velmi snadno. Mnozí neznalí se možná budou divit, ale velice dobrým indikátorem problému s motorem je zapalovací svíčka.

Protože přístup a demontáž zapalovací svíčky zvládne většinou téměř každý, podívejme se na to, jakým způsobem lze některé závady odhalit pouhou vizuální kontrolou povrchu elektrod. Jak doporučují odborníci z řad producentů výkonných zapalovacích svíček, občasná kontrola může předejít daleko horším problémům. 

Autor: Růžička Bronislav | http://www.autorevue.cz | Úprava: Kovboj

1. Takto vypadá zapalovací svíčka, pokud je funkce motoru v pořádku. Elektrody nejsou opálené, izolátor má světle cihlovou barvu.

2. Na povrchu, zejména izolátoru jsou červeně zbarvené usazeniny. Tento fakt sám o sobě neznamená problém a může být způsoben přidáním aditiv do bezolovnatého benzínu nebo řepkových příměsí.

3. Pokud jsou elektrody mokré a začerněné, nejpravděpodobnější příčiny mohou být v příliš bohaté směsi, nepravidelnosti v zapalování či nesprávné tepelné hodnotě zapalovací svíčky. Ta je příliš „studená“ a je potřeba ji vyměnit za svíčku s nižší tepelnou hodnotu.

4. Detonační hoření způsobené nízkou oktanovou hodnotou paliva nebo příliš velkým předstihem může poškodit svíčku mechanicky. Vyštípané kousky izolátoru, poškození či velký úbytek materiálu především vnitřní elektrody, to vše by vás na tento problém mělo upozornit.

5. Svíčka, která překročila interval potřebný k výměně, je celkově „sešlá“. Opálené elektrody a množství usazenin je jasným signálem k výměně. Pokud takto neučiníte, motor nemá potřebný výkon a roste spotřeba.

6. Příliš velké množství karbonu svědčí o nesprávné tepelné hodnotě svíčky. Díky tomu, že je příliš „studená“, dochází k usazování nespálených zbytků a tím i zhoršování funkce. Je nutno provést výměnu.

7. Příliš „teplá svíčka“ a velký předstih způsobí roztavení především vnější elektrody. Jiným důvodem může být příliš chudá směs a tím i vysoká hodnota hoření, jehož důsledkem je rovněž poškození elektrod svíčky.

8. Pronikání oleje kolem netěsných či prasklých pístních kroužků, vodítek ventilů nebo těsnění způsobí vytváření usazenin na povrchu elektrod. Tady pomůže jenom repase motoru. Barva nánosu může být různá, podle použitého oleje a různých příměsí.

9. Mechanické poškození je způsobeno buď defektem v motoru nebo nasátím cizího tělesa. V obou případech je nutno provést další kontrolu motoru, aby nedošlo k daleko větší škodě.

11.08.2014 15:01 Jarmil Kára

Fórum

18.07.2023 16:39 radek

Ahoj, hlásím aktuali...

09.02.2022 09:10 moto.joker

Díky za reakci.

08.02.2022 23:01 elpescador

osmičky 4.00

08.02.2022 22:58 elpescador

jezdím na 4.00 už 16...

04.02.2022 18:56 moto.joker

Tak jsem přišel na j...

03.02.2022 09:28 moto.joker

To máš pravdu, je ta...

02.02.2022 21:00 elpescador

když dáš na osmičky ...

Poslední album

Opice 2021

alba
Klub příznivců motocyklů Monkey, Gorilla, Dax a jim podobné ...

Vytvořeno a sponzorováno © 2014 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek