Jméno:
Heslo:

Vše okolo RC-modelů

Diskuzní fórum > Zájmy a koníčky

Jeden z mích koníčků je také modelaření..Nejsem modelář jako takový který si koupí balsu a doma si z ní vyřeže éro a slepí dohromady.. Jsem jeden z těch kteří si koupí buď to hotový model a nebo ho maximálně postaví co by stavebnici..a potom si jen užívá polétání za krásného počasí.....

předchozí | | |
25.03.2016 14:14  vzkaz od jawac350
IvanGS.: To re Ti bude libyt 100dronů a Beethoven - nádhera...https://www.youtube.com/embed/mOBQXuu_5Zw

09.10.2015 09:41  vzkaz od IvanGS
Jawa, Honza - Honzo, ale Jawa popisuje, ža NAD TRÁVOU nemá problém a na malém hladkém fleku v trávě, tak ano, což je opačně než píšeš, i když Ty píšeš asi o větší hladké ploše, třeba dlažbě. No nevím, v trávě sice nemá vzduch kam utéci do stran, na druhou stranu se asi tolik neodráží od země. Ono je to trochu jinak, je to jako s bouřkovým mrakem, který nasává vzduch pod ním (proto jsou tam extrémní stoupavé proudy) a aby se v tom prostoru vzduch "doplnil", stahuje se ze všech stran. S tím mohou mít problém rogala a paraglidisté, bouřka je schopna si je přitáhnout i když jsou kus vedle ní, mám s tím osobní zkušenost. A ten vzduch nasávaný ze stran se musí zase odněkud doplnit a není to jen ještě víc ze strany, ale shora, takže někde vedle bouřky jsou naopak velké klesavé proudy. U koptéry/vrtulníku je to tedy tak, že rotor nasává vzduch shora a cpe ho pod sebe. Tam se odráží, zčásti zpět nahoru, kde se pod koptérou míchá s tím klesavým a vytváří velké turbulence. Zčásti ale letí do stran ale po chvíli, odhaduji 1-2 metry od koptéry, se obrací vzhůru a stoupá, protože tam je menší tlak vzniklý tím, že nahoře vzduch odsává rotor a cpe ho dolů. Kdyby to bylo na obrázku, tak vzduch jde v oblasti rotoru dolů, u země se uhne ven, vzápětí se uhne nahoru, nad úrovní vrtulníku se zase uhne nad vrtulník a když je nad ním, uhne zase dolů a skrz rotor jde k zemi. A tak kolem dokola.

08.10.2015 20:32  vzkaz od jawac350
IvanGS.: Nemám problém to posadit aď na trávu asvalt nebo šatolinu a to na vyhrazené místo 30x30cm. a to aď už svisle dolu nebo dopředním či covaním dosednout, nebo nad tím místem minutu 5cm nad zemí vyset a sednout.. Jenom pokud udělám ten malý hladký flek v trávě tak je vymalováno. I když jsem jen pomalu letěl dopředu cca 10cm nad zemí tak jak mile jsem se octnul nad deskou v té trávě!! Tak jako by někdo do heliny šťouchnul a dále zase letím v klidu dále...Jak píše Honza ,ten malej hladkej flek má jiný odpor než okolí a to je pro heli problém díky tomu víření vzduchu..Ten dron má čtyři rotory a možná lepší stabilizaci a tak asi proto to tomu nijak nevadí..Já třeba nemohu nechat helinu bez řízení ,,dát ruce z páček a koukat což jsem viděl u jednoho tady drona který tam ve vzduchu klidně seděl a on se věnoval focení a natáčení obrázků..Má prostě jiné zaměření a je vhodný pro širší klientelu . Já neměl nikdy možnost se s dronem proletět a tak nemohu napsat že je to lehčí nebo těžší než heli ale žiju v domění že dron létá sám a musí se pobídnout abi se hnul oproti helině..Vím že se dron také musí řídit ale myslel jsem to tak že řídit to co mám já je o proti dronu o dost horší..

08.10.2015 17:39  vzkaz od Honza
Kluci, ty vaše heliporty jsou luxusní :-) . Jawáči, ten problém při přistávání na heliport v trávě je způsoben právě tou trávou. Vzduch pod vrtulníkem ( nebo copterem ) nízko nad zemí narazí na povrch a musí někam utéci. Může jenom do stran. Pokud je pod heli hladký povrch, tak tomu úprku vzduchu klade relativně malý odpor , proto se tlak vzduchu pod heli zvýší jenom mírně a ty nepříjemné příznaky přízemního efektu nejsou tak nepříjemné jako když je kolem tráva. Ta tráva je vzhledem k modelu dost vysoká a klade vzduchu velký odpor . Proto je pod heli vyšší tlak vzduchu a větší turbulence. A tak se heli dost brání zůstat na místě. Ivan má pravdu, pokud je heliport výše, tak se tento problém neprojevuje. Jawáči, pokud na tom obtížném přistávání trváš, tak zkus zaviset výše nad heliportem a pak klesat dolů rychleji,( podvozek obvykle vydrží dost :-) ) tak se ten vrtulník rozhodí méně. Existuje ještě i jiná metoda, ta se používá při přistávání ve sněhu nebo prachu, nepřistávat kolmo dolů ale s mírným dopředným pohybem a hlavně furt klesat, jak zavisíš, tak je to opět boj. Není to tak efektní a hezké na pohled, ale funguje to. S copterem je takové přistání o poznání snadnější jako s heli, coptery mají velmi slušnou stabilizaci . U vrtulníku to holt musí obstarat pilot rukama.

08.10.2015 16:28  vzkaz od IvanGS
Jawa350 - a jak s tou helinou teda přistáváš? Vždyť to musí být nestabilní vždycky když chceš přistát na zem, ne?

07.10.2015 20:32  vzkaz od jawac350
IvanGS.: Tu desku ve vzduchu skusím to mne nenapadlo.. Ale na zem je to beznadějné..Má helina jde docela dobře ale cca 15cm nad tou deskou se začne chovat jako kdyby byla na kouli a chtěla z ní kam koli spadnout ,,začneš se sní prát a vracet spátky ale to nejde tak jí zvednu o 20cm výše a je klid a po klesnutí zase to samé..Nejsem zase tak nešikovný ale hází to tak že je to o karambol.. To štokrdle si udělám a vyskouším a pokud to pújde dám vědět..To radši budu o 3minuty déle létat než jí přemlouvat aby si sedla tam kam se jí vůbec nechce. Víš začne být ukrutně nestabilní a díky tomu že je to hodně živej stroj tak se po tom těžko stíhá kontrovat pokud tě to někam kopne a v tomto případě se nedá odhadnout kam to bude a o to se to horší...To už je ale jedno mám své naučené a nacvičené a pokud to stou deskou ve vzduchu půjde tak ale luja a dík za typ..

07.10.2015 09:20  vzkaz od IvanGS
Jawa - přesně to, co popisuju, platí i pro vrtulníky, jak RC, tak velé. Popsal to jeden člověk v diskusi na bmwgs. Takže to zkus jako já - v první fázi zkus dát ten heliport na vyvýšené místo, ale co nejužší, třeba na bednu, mezi 2 kozy (myslím stojany pochopitelně:-)), stačilo by i staré dobré štokrldle nebo si udějej nějakou trojnožku. Stačí půl metru vysoká, ale když to bude metr, tím líp. A na úplnou zkoučku si zkus dát přes 2 kozy třeba zednické síto nebo prohazovačku a zkus na to přistát. Uvidíš, jaká je to paráda. A pak trénovat, snižovat podložku a ono to nakonec půjde i na zemi. Je to dovednost jako každá jiná a dá se nacvičit, naštěstí v tom nesedíme, je to "jen" model. Pamatuju, jak jsem se kdysi učil létat na motorovém rogale. Sám, létalo se načerno, školy neexistovaly a dvojmístná rogala, aby se mnou letěl někdo zkušenější, také ne. Všechno jsem to musel teoreticky promyslet, sednout, zhluboka se nadechnout a hurá do vzduchu. A taky jsem se musel vrátit a přistát tam co jsem odstartoval a řeknu Ti, to 1,5 km dlouhé letiště mi přišlo zatraceně malinké...

06.10.2015 21:44  vzkaz od jawac350
IvanGS.: Není problém přistát na trávu nebo na hladkou plochu.. Asi jsem to nějak divně napsal,,Je problem Dát hladkou desku na trávu a chtít na ní přistát...V tomhle případě asi dochází k tomu o čem se tu zmiňuješ..Desku jsem si uděla a u baráku na parkovišti //asvalt// jsem to skusil a vše v pohodě, Desku jsem si udělal právě kuli travnatým plochám polím atd. Je tu hodně pěkných ploch kde se dá létat ale né přistát a proto ta deska.. Nevím jak ta tvoje hračka ale ta má na tu desku v trávě prostě nesedne..10cm vedle ale zase klidně ano...

06.10.2015 11:32  vzkaz od IvanGS
No, včera jsem koptéru vytáhl, na kufr hodil heliport a trénoval. Podotýkám, že skoro vždy startuji ze země ale zatím jsem vždycky přistával do ruky, nikdy ne na zem. A když něco říkám, měl bych to umět dokázat. Také jsem se bá, jestli není deska heliportu moc lehká a vítr od rotorů ji třeba nenadzvedne a nepřevrátí, přičemž by mohla zachytit podvozek koptéry. Nikdy nevíte. Takže jsem včera startovala přistával, jen jsem dolétával jednu baterku, tak jsem stihnul jen 5 startů a přistání. Všechny úplně v pohodě, no, ne tak úplně. Těsně nad povrchem se koptéra trochu někam posouvá, ale nic dramatického, šlo to uřídit. Ono to taky nechce čekat až bude 100% v klidu, to ani nenastane, ale stačí když nad heliportem "skoro stojí" ve výšce 1-2 cm a pak stačí stáhnout plyn... Takhle si to pro vás Phantom vyfotil...:-)

06.10.2015 11:24  vzkaz od IvanGS
Jawac350 - na tohle téma se diskutovalo na bmwgs.cz a já tvrdím, že jde o problém vzduchu, který se odráží od země zpět k vrtulníku. Ten proti němu žene proud vzduchu od rotoru a vzniká zóna silných turbulencí, které letoun destabilizují. Čím dál jsi od země, tím je ten jev menší a vrtulník/koptéra umí na místě viset stabilněji. Nerozumím moc rozdílu hladká, rovná plocha a tráva, proč by měla být tráva lepší, ale asi by se to vysvětlit dalo. Rozhodně, když už máš takový heliport, je dobré přistávat na vyvýšenou plochu, já mám třeba heliport na kufru od koptéry a někdo dokonce používá fotografický stativ s heliportem uchyceným nahoře. A teoreticky by bylo ideální, kdyby se přistávalo na vyvýšeném místě a na perforovaný povrch, třeba na síto na trojnožce, tam se nemá vzduch od čeho odrážet a přistání bude klidné. Ale to jsou komplikace a nejlepší je to prostě natrénovat, ono to jde...

05.10.2015 22:47  vzkaz od jawac350
IvanGS.: Ja jsem si také udělal podložku na které jsem chtěl přistávat,,abych nemusel do trávy .Na hladké a tvrdé to je lepší .Tráva to chytí a nepustí naopak na asvaltě atd. to klouzne a dá se to snáze posadiit..Jenže došlo k tomu že když jsem tu podložku položil do trávy tak se na ní nedalo ani boha přistát a musel jsem to vždy posadit vedle do té trávy..Chovalo se to jako dva magnety které jsou otočené tak aby se odpuzovyli a to do slova.. Stále mne to odhazovalo vedle a když jsem to začal na to místo nutit pod tlakem tak bych to rozbyl...Nevím jak se Ti na to přistavá ale moje helina na to trávě sednout nechce.Pokud to dám na asvalt tak není problém ale v trávě kde bych to uvítal to není možné...

05.10.2015 11:16  vzkaz od radek
IvanGS: "Poradíte mi, jak sem dát víc fotek naráz? Jak mám vybrat "1-3 fotografie...", jak mi nabízí tlačítko "Procházet"? No tak zatím heliport zvlášť..."
Ahoj Ivane, zmáčkněš na procházet a pak vybereš místo jednoho souboru více různých souboru (tedy u fora max 3 fotky, u alba až 25 fotek). Na windows na výběr dalších souborů stačí podržet klávesu ctrl a klikat, na mac nevím, ale nejspíše obdobně.

05.10.2015 11:08  vzkaz od Pavel_T
Až budeš mít ty ofiko papíry, tak si tě objednám na nafocení mého bydliště. Líbí se mi tahle hračka, ale už jsem zjistil, že nemůžu mít všechno. Pěkná hračka.

05.10.2015 10:51  vzkaz od IvanGS
No a takhle to vypadá v praxi. Kufr je přepravní pro koptéru+příslušenství, odolný, vodotěsný...

05.10.2015 10:50  vzkaz od IvanGS
Poradíte mi, jak sem dát víc fotek naráz? Jak mám vybrat "1-3 fotografie...", jak mi nabízí tlačítko "Procházet"? No tak zatím heliport zvlášť...

05.10.2015 10:48  vzkaz od IvanGS
Když už tu byla zmínka o vrtulnících, není nad pořádný heliport....

30.09.2015 15:15  vzkaz od Honza
Jasně, posílám mail. Honza

30.09.2015 11:06  vzkaz od IvanGS
Honza - díky za pěkné rozepsání. My jsme oba podobně "mladí", já se bohužel k profesionálnímu létání nedostal kvůli zraku, ale vlastně mi to ani moc nevadilo, protože jsem se léta živil výrobou UL letadel a pomohl vybudovat firmu, která se stala největším výrobcem v ČR a dnes, už dlouho po mém odchodu, je ještě úspěšnější. Letadla jsem konstruoval, zalétáva, učil létat, mám nalétáno kolem 2500 hodin, i když to všechno už začíná být zašlá sláva. Takže mám taky koptéru s kamerou, píšu o tom ve vláknu o focení a filmování. Na stavění jsem líný, resp. mám málo času, koníčků je hodně, tak mi nezbývá, než koupit hotovou věc, v tomto případě DJI Phantom 2 Vision +. Teď se chystám na zkoušky u ÚCL, už mám všechno připravené a aktuálně jsem naštvaný, protože mi jakási paní Vávrová nabídla, jestli mi může navrhnout termín zkoušek. Odpověděl jsem, ať mi tedy termín nabídne. A od té doby nereaguje a nemohu se jí dovolat. Celá anabáze získání povolení ke komerčnímu létání s koptérou je administrativně složitější než u pilotního výcviku na UL letadla, trvá to déle a je to skoro stejně drahé, mj. povinné ručení na koptéru vážící 1,4 kg je dražší než na dvoumístný UL letoun!
Nemohu na Tebe najít kontakt, myslíš Honzo, že bys mi mohl poslat mailovou adresu, ať to tu neplevelíme? Ty Tvé koptéry mne zajímají... Díky. Já mám ivanlelak@volny.cz

28.09.2015 14:26  vzkaz od Honza
Ahoj Ivane. Já lítám s vrtulníky ( těmi dospělými) něco přes 30 let. Býval jsem vojenský pilot a teď lítám na záchrance. Když si někdo z vás podře v zatáčce kolínko, tak přiletím pofoukat :-) . S modely vrtulníků jsem začal někdy kolem roku 1994 nebo tak nějak a létám to dodnes. S modely je obtíž, že si člověk musí v hlavě otáčet osy řízení a taky čím větší váha, tím vyšší stabilita a více času na reakce. Malé modely jsou mrchy, velké jsou mnohem hodnější a i když jsou daleko dražší, výcvik je s těmi velkými nakonec levnější, protože se podstatně méně padá. Hmotnost je podstatná pro setrvačnost. Ty dvanáctitunové vrtulníky na vojně byli takové hodňoučké kravky, teď lítám vrtulníky asi tak do tří tun, ty nejsou tak hodné a stabilní, ale zase je s tím docela zábava. :-) .Řídit velký vrtulník je opravdu jednodušší jako model, dá se to naučit rychleji. Teda alespoň to tahání za páky. To se průměrně zdatný jedinec naučí tak za týden tvrdé práce. Naučit se řídit model ve všech polohách je značně obtížnější. Ale umět řídit skutečný vrtulník opravdu dobře, to není o technické dovednosti jak potahovat za páky , ale o hlavě , myšlení, předvídání a zkušenostech. No a občas není vůbec lehké řídit ani ten velký vrtulník. I my starší pánové se někdy opotíme. :-) Poslední tak asi tři roky ale stavím a lítám hodně coptery, takové ty vícevrtulové potvory. Mám na tom kameru a videobrýle a zkouším proletět místy, na jaké se s dospělým strojem neodvážím, třeba pod lavičku nebo pod stůl. To je taky ohromná zábava. No a taky se tím tak trochu připravuju na dobu, kdy už lítat nebudu moci tak mi alespoň něco zůstane. V UL jsem byl jednou vezen, v Kitfoxu když byli záplavy na Moravě v roce 1997 . A byla to taková hrůza, že jsem se zařekl, že už do toho v životě nesednu . To už jsem měl pár tisíc hodin nalítáno jenomže letadla já nelítám a tak jsem netušil, co udělá nárazový vítr 10-12m/s a takovým UL. Zjevně to netušil ani ten chudák pilot protože se nabídnul že mne v tom počasí sveze abych se mohl rádiem dovolat do Přerova. No, ale dnes už bych se asi na let v UL ukecat nechal , dnes jsou to krásná a výborná letadla. Co konkrétně bys chtěl vědět? Pokud budu schopen, tak rád odpovím.

26.09.2015 14:52  vzkaz od jawac350
To je tak.. Čím menčí tím vzteklejší a čím větčí tím naopak klidnější..Proto je docela hloupost se učit létat s malími modely...Jenže z velkého de strach a jsou drahé...A začínat s malim je těžké.. Všechno je rychlejší citlivější a nic neodpustí zatím co velké éro je naopak klidnější na vše je více času ..Pro každého by bylo snažší se naučit s velkým a pak přecházet k menčím a né naopak...Jenže....

25.09.2015 14:27  vzkaz od IvanGS
Honza - píšeš, že se živíš létáním s vrtulníkem, můžeš to rozepsat? Já létám UL přes 30 let a koncem 80.let jsem začal dělat výcvik na vrtulník, v souvislosti s možným zahájením výroby UL vrtulníku v ČR, pak z toho sešlo, ale těch pár hodin, co jsem odlétal, bylo skvělých... V té době jsem zkoušel létat i RC vrtulníky a za sebe mohu říci, že řídit dospělý vrtulník je proti modelu hračka...

01.09.2015 21:28  vzkaz od jawac350
Honza.: Tak to doufám že se spolu setkáme..Nejsem tu sám kdo tu modelaří.. Je tu mezy námi více kluků kteří si hrají s hračkami pro dospělé...Auta ,,Trugi 1:8 Revo Traxxas 4.5ccm poté E Traxxas Castle motor To bylo brutal auto .. Buggi LRP Vtech nitro 3.5ccm 1:8... Také jsem to jezdil závodně a pak hodně pro zábavu.. Určo si budem mít co říci....

01.09.2015 19:03  vzkaz od Honza
Ahoj jawac350, taky dělám modýlky, už docela dlouho. A vrtulníky jsou moje nejoblíbenější disciplína i když mám i letadla, měl jsem i lodě a nějaký čas jsem i jezdil závodně RC auta. Živím se lítáním s vrtulníkem, tak na vrtulníky mám takovou těžkou osobní deviaci. Moje nejoblíbenější je Logo 600. Ale už je to takový stařeček, není tak hezké jako Tvůj Trex. Až se potkáme, to bude super, bude o čem pohovořit .

15.02.2015 20:16  vzkaz od jawac350
Kovboj .: Je to jen stříkané tak zvaný erbraš nevím jak se to píšě tak se nad tím moc nezdržuj..Já to nedělal je to origo Align a díky tomu drahé..Jedná se o celoplášť ale já použil jen kabinu,,,,zatím..Dělá se to ve třech odstíech a tenhle žlutý mi hraje s mím Yakem 55 ..

15.02.2015 09:37  vzkaz od Kovboj
To jsou samolepky v kombinaci s nástřikem, nebo jen nástřik?

předchozí | | |

Fórum

19.04.2020 06:54 D-D-D

Už jsem si tedy poří...

14.04.2020 13:30 jawac350

A jak to vypadá.. Má...

10.12.2019 10:47 radek

Ahoj zatím jsme s čí...

07.12.2019 06:40 D-D-D

No tak třeba já se s...

02.12.2019 16:46 jawac350

Jste tu ještě někdo?...

02.12.2019 16:44 jawac350

...

02.12.2019 16:43 jawac350

..

Poslední album

Bábovka 5/2019

alba
Klub příznivců motocyklů Monkey, Gorilla, Dax a jim podobné ...

Vytvořeno a sponzorováno © 2014 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek